Coaching

Bregje Kuis, klinisch neuropsycholoog en yogadocent bij TULA heeft een coaching traject ontwikkeld waarin ze haar kennis en ervaring uit de psychologie combineert met aspecten uit de yoga practice. Dit heeft ze jarenlang gedaan bij Defensie waar ze specialist werd in het hanteren van stress, het optimaliseren van mentale veerkracht en het omgaan met traumatische of ingrijpende levensgebeurtenissen, met name bij jong-volwassenen. Nu ze voor zichzelf is begonnen zijn we blij dat we haar coaching mogen aanbieden in TULA.

“In dit traject werken we aan het optimaliseren van de energie in je leven voor betere balans en rust.”

Verwachtingen en doelen

Deze serie is bedoeld voor iedereen die meer balans en rust in het leven wil creëren. Het kan zijn dat je werk veel van je vraagt, of dat er juist in je privéleven dingen spelen. Misschien is er iets veranderd of wil je iets gaan veranderen. Vraagt je omgeving veel je, of vraag je juist veel van jezelf. Misschien loop je ergens vast, of kosten al je activiteiten je teveel energie. Hoe ook, je wilt werken aan het optimaal inzetten van jouw energie.

Door het breed gebruiken van diverse coachingstechnieken en het toepassen van elementen uit yoga leer je op een andere manier naar jezelf te kijken, beter in balans te komen. We kijken wat het beste bij jouw past. Soms is het goed om in gesprek te zijn. Daarnaast gebruiken we elementen uit de yoga, zoals ontspannings- en ademhalingstechnieken en beweging.

Het traject begint met een intake waarin we bespreken wat jouw aanleiding is om te starten met het traject. Daarnaast is het voor ons beiden het moment om te besluiten of er een klik is. Het kan zijn dat doorverwijzen beter past. Als we besluiten dat het traject en wij bij elkaar passen, dan maken we een afspraak voor de tweede sessie. Daarin gaat het om het precies formuleren van jouw coachvraag (dus wat wil je bereiken) en leerdoelen (hoe ziet dat eruit, welke stappen ga je zetten) binnen het traject. Soms heb je daarvoor wat meer tijd nodig of zie je dingen net iets anders als je er later nog eens over nadenkt. Dan kunnen we het daar in de vervolgsessie ook over hebben zodat je duidelijk en helder voor ogen hebt waarmee je aan de slag gaat binnen de komende twee of drie maanden.

De zesde sessie staat in het teken van evalueren en afsluiten. Mocht je je meer tijd nodig hebben, dan kun je besluiten om nog twee sessies door te gaan. Na drie maanden plannen we een terugkomsessie in. Dit is belangrijk. Wanneer je gedrag wilt veranderen, heb je daar tijd voor nodig en de eerste paar maanden zijn het lastigst. En door te weten dat we elkaar over een aantal maanden terugzien, heb je extra motivatie om vol te houden.

Na iedere sessie maak je een verslagje. Dit is met name bedoeld voor jezelf, maar het helpt mij ook te weten wat op jou de meeste indruk heeft gemaakt. Het kan daarnaast goed zijn dat je enkele huiswerkopdrachten meekrijgt. Houd er dus rekening mee dat je ook buiten de sessies om wat tijd zult besteden aan het traject.

Voor de gesprekken kunnen we gebruik maken van de locaties van Tula of de praktijk in mijn tuinhuis in de Rivierenbuurt.

-Bregje

Opbouw van het traject

Week 1 Intake
Week 2 Concretiseren coachvraag en formuleren leerdoelen
Week 3 – 5 Voortgang bespreken, opdrachten maken
Week 6 Evaluatie en afsluiting
Week 7 – 8 Verlenging indien gewenst
Week 12 Terugkom moment

Over Bregje

[Bregje] Ik ben op opgegroeid in Hilversum en ben opgegroeid in een liefdevol gezin. Na de middelbare school ben ik naar Amsterdam verhuisd. Na enige omzwervingen waarin ik veel plezier heb beleefd en veel heb geleerd over mezelf en het leven besloot ik op mijn 23e dat ik psychologie wilde studeren.

Ik raakte als snel gefascineerd door de neuro-psychologie. Vragen als ‘waar zetelt het bewustzijn’, ‘hebben we vrije wil’, en alles rondom de relatie tussen de werking van de hersenen en keuzes in gedrag vond en vind ik fantastisch boeiend. Na mijn afstuderen als klinisch neuropsycholoog koos ik ervoor om niet in de gezondheidszorg te werken. Ik wilde liever werken met gezonde mensen en kwam uiteindelijk bij het ministerie van Defensie terecht als selectiepsycholoog. Daar heb ik me bezig gehouden met de vraag wat mensen stabiel en stressbestendig maakt en heb ik me ontwikkeld tot coach, trainer en leidinggevende.

Mijn start binnen de yoga was rond mijn 29e, toen ik lessen begon te volgen binnen de sportschool waar ik fitness deed. Na zo’n twee jaar maakte ik de stap naar de yogaschool en volgde ik een docenten-opleiding. Ik beoefen sinds 2011 astanga yoga. Ik geef les bij Tula en heb binnen Defensie ook aan militairen les gegeven.

Na ruim tien jaar heb ik besloten te stoppen met mijn vaste baan en als zelfstandige verder te gaan en te doen wat ik het liefste doe: anderen steunen in hun ontwikkeling. Ik ben door mijn ervaring bij Defensie gespecialiseerd in het hanteren van stress, het optimaliseren van mentale veerkracht en het omgaan met traumatische of ingrijpende levensgebeurtenissen, met name bij jong-volwassenen.

​[Tula] Bregje is al sinds dag één docent bij TULA en heeft met haar enorme ervaring, fijne persoonlijkheid en prettige manier van lesgeven enorm bijgedragen aan de kwaliteit en opbouw van onze studio. De combinatie van haar rust en humor maakt Bregje geweldig om mee samen te werken, als docent, maar ook als docentenopleider.

Intake inplannen

​We ontvangen graag een email om een afspraak met je te maken: hello@tula-amsterdam.nl